Kostol Sedembolestnej Panny Márie Martin-Sever

Horčičné zrnko

"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi,
ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre,
takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32)

 

Späť na hlavnú stránku

 

  UCTIEVANIE ANJELOV

            K Cirkvi sa hlási čím ďalej tým menej ľudí. To však neznamená, že klesá záujem o duchovno. Zaujímavé je, že stúpenci najrôznejších ezoterických prúdov pochádzajú najčastejšie z vlažných kresťanských rodín. V takýchto rodinách nie je výnimkou, že z kresťanského náboženstva pochytili otvorenosť voči nadprirodzenému, ale odmietajú vyznávať ucelenú kresťanskú vierouku. Tú si naopak utvárajú po svojom.
            Úcta k anjelom dnes letí. Navonok síce zahŕňa mnohé kresťanské prvky, ale s kresťanstvom nemá veľa spoločného. Jeden katechéta o tom hovorí: „Prišiel som do katolíckej rodiny s malými deťmi. Všetci v rodine sú pokrstení a dlhé roky sú praktizujúcimi veriacimi. V rozhovore som sa dozvedel, že maminka cvičí jogu a venuje sa reiki. Na Vianoce dostala od manžela, ktorý je presvedčený o priaznivých účinkoch vyššieho duchovného sveta na svoju manželku, knihu o anjelských zjaveniach a súbor „anjelských myšlienok“ na každý deň. A tak maminka každý deň o anjeloch medituje. Keď som sa snažil ich varovať pred týmto nebezpečným spirituálnym koktailom, vyvolávalo to v nich len mohutnú obranu ich duchovnej cesty a útoky na netolerantnosť kresťanov.
            Nepopieram, v kresťanskej tradícii hrajú anjeli dôležitú úlohu. Sú posielaní Bohom, sú svojou povahou služobníkmi, ktorí chránia svet pred nepriateľskými mocnosťami. Kresťanská tradícia pozná vzývanie anjelov a prosby o ich pomoc a ochranu. Ako ľudia máme len veľmi obmedzený náhľad do života anjelov. Vieme však, že sú aj takí anjeli, ktorí úctu k Bohu odmietajú, a naopak zo seba samých činia predmet úcty človeka.
            Ako rozlíšiť, kedy sa jedná o skutočnú úctu k anjelom a kedy ide o nebezpečné modlárstvo? Pomôžem si postrehom z návštevy u spomínanej rodiny. Z úst manželov niekoľkokrát zaznelo: „Cirkev stále hovorí o tom, ako treba milovať, obetovať sa, robiť to, či ono. Ale my sme pochopili, že nie toto od nás Boh chce! On chce, aby sme odpustili sebe samým, aby sme už teraz žili život v plnosti...“ Život v plnosti nám sľuboval aj Ježiš, avšak skrze poslušnosť a odovzdanosť Otcovi a službu druhým. V prípade tejto rodiny však ide o postavenie seba samého do stredu – tak ako je to typické pre prúdy hnutia New Age. Tie hovoria, že nie je nutné obracať sa k Ježišovi – pretože aj odpustenie, aj milosrdenstvo si človek môže udeliť sám. A anjeli sa podľa New Age podieľajú na našom ľudskom šťastí – tým, že sú našimi nebeskými Majstrami a učiteľmi, radcami a liečiteľmi. Podporujú spokojnosť, zdravie naše i blízkych, stratenú psychickú rovnováhu.
            Keď som to počul, bol som rád, že Ježiš sa nenechal viesť touto pomýlenou logikou. Ak by sa ňou riadil a postavil by seba do stredu ľudských prianí, nepriniesol by za nás spásonosnú obeť na kríži.
            Preto chcem zdôrazniť – akokoľvek drsne to bude znieť – je nutné si uvedomiť, že cieľom Božieho jednania s nami nie je náš blahobyt a nečinná spokojnosť. Akýkoľvek duch, ktorý nás presviedča, že je s nami všetko v poriadku, že máme právo byť takí, akí sme, že stačí nám zmierenie so sebou, a nepotrebujeme zmierenie s Bohom – nie je z Boha, ale z diabla!“

UČENIE KATOLÍCKEJ CIRKVI O UCTIEVANÍ ANJELOV

            Katolícka cirkev učí, že prvoradou úlohou dobrých anjelov je oslava Boha a služba Bohu. V poradí druhou dôležitou úlohou týchto bytostí je ochrana ľudí a starosť o ich spásu. Nie teda starosť o časné dobrá človeka, ale predovšetkým o jeho spásu.
            Aj v liturgii sa cirkev pripája k anjelom, aby sa klaňala Bohu, keď spieva „Svätý, svätý, svätý...“ a vzýva ich o pomoc (napríklad v modlitbe „do raja večného nech ťa sprevádzajú anjeli...“ v liturgii za zosnulých.) Osobitne Cirkev slávi spomienku niektorých anjelov (sv. Michala, Gabriela, Rafaela, sv. anjelov strážcov). Vníma, že ľudský život je od jeho počiatku až po smrť obklopený ich ochranou a príhovormi a dobrým anjelom preto vzdáva cirkev zdravú úctu už od najstarších dôb kresťanstva.
            Avšak aj v Katolíckej cirkvi je prítomná nezdravá forma uctievania anjelov. Jej hlavným reprezentantom je združenie katolíckych kňazov a laikov Opus Angelorum, ktoré pokladá uctievanie anjelov za veľmi naliehavú záležitosť dnešnej doby. Zakladateľkou tohto združenia je Rakúšanka Gabriela Bitterlichová (1896-1978), ktorej bol v súkromných zjaveniach odhalený svet anjelov a démonov. Dnes je toto hnutie rozšírené asi v 50 biskupstvách sveta - predovšetkým v Rakúsku, Nemecku, Portugalsku, Brazílii, Guatemale, na Filipínach a v Južnej Afrike. Hnutie neuvádza počty členov. Nových členov získava pomocou duchovných cvičení a tzv. Fatimských zmiernych nocí a tiež rozposielaním tzv. žobravých listov.
            Učenie Opus Angelorum učí, že sa blíži konečný boj, ktorý sa povedie duchovnými zbraňami. Človeku v ňom prídu na pomoc anjeli. Príručka G. Bitterlichovej uvádza mená stoviek dobrých anjelov, ktorí človeku pomáhajú, ale i zlých, ktorí sú zodpovední za útoky na rehoľné a kňazské povolania, na kláštory, noviciáty, semináre a ich cieľom je zničiť Cirkev. Mnohí z Opus Angelorum obhajujú tvrdenie, že každý človek sa pri svätom prijímaní spája s nejakým anjelom, preto je predpísané niekoľkokrát denne prijímať, ale navonok o tom zachovávať mlčanie.
            V roku 1983 nariadila Svätá Stolica, aby sa hnutie podriadilo učeniu Cirkvi. Členovia hnutia nesmú praktizovať žiadny kult anjelov, ktorý pochádza zo zjavení G. Bitterlichovej. Nesmú rozširovať „mená“ z domnelého súkromného zjavenia a sú povinní dodržiavať všetky liturgické predpisy, najmä tie, ktoré sa týkajú Eucharistie. Kongregácia pre náuku viery zakázala tzv. vysluhovanie sviatostí na diaľku, vkladanie vlastných modlitieb do liturgie svätej omše a rôzne formy zasväcovania sa anjelom praktizované týmto združením.
            Vedenie Opus Angelorum po publikovaní dekrétu oznámilo, že bude prísne a poslušne dodržiavať hranice, ktoré im Svätá Stolica vymedzila. Prax ukázala, že Opus Angelorum sa naozaj snaží žiť v súlade s náukou Cirkvi a rehoľné rády, ktoré s týmto hnutím spolupracujú, sú riadne schválené autoritou Cirkvi.

                                     (zdroj: www.vojtechkodet.cz, Jozef Krupa: Stvoriteľ a Oživovateľ)